Стажантската програма-2016 на магистрите по ПР от ВСУ „Черноризец Храбър” – 13-16 юни 2016 г. – по пътя на вдъхновението и човечността в професията

За поредна година ВСУ „Черноризец Храбър” предостави възможността за провеждане на учебен стаж на студентите от Магистърски програми „Реклама и връзки с обществеността в управлението на бизнеса” и „Маркетинг и връзки с обществеността в образованието, науката и културата.

В периода от 13 до 16 юни 2016 г. в София, ние студентите имахме срещи и дискусии с представители на държавни институции, национални медии и ръководителите на ПР отделите им.

Запознахме се с дейността и на Пресцентровете на Народното събрание,  Министерския съвет, Президентството на Република България, Българска стопанска камара.

ПР експертите на държавните институции разказаха за естеството на работата си, показаха ни най-емблематичните места и зали, където се решават държавните дела. Всяко от учрежденията си има визуално утвърден профил, затова беше истински вълнуващо да влезем в „Червената зала” на президентството, която е мястото за неформални срещи и от там са излъчвани не едно интервюта в медиите. Любопитно беше да надникнем  и да седнем на дивана в „Зелената зала”, където се провеждат срещите на „четири очи” между Президента и негови височайши гости.  Видяхме как изглежда пленарна зала и къде е обособеното място за журналисти. Изключително интересно беше и посещението в Българска национална телевизия.  Завеждащите специалисти на отделите „Маркетинг”,  Търговски отдел и звено „Автореклама”  разказаха за естеството на работата си и за най-актуалните промени през последната година. Благодарение на чудесната колаборация на трите отдела,  медията прави осезаема крачка напред в развитието си.

В студиото на БНТ се запознахме с работата на ПР експерта, завеждащ  „Публични комуникации” в Българска национална телевизия-Радостин Маринов, който разясни акцентите в политиката на медията в сферата на Корпоративната социална отговорност.  Директорът на Дирекция “БНТ Свят и региони” Екатерина Генова се присъедини към дискусията и разказа за инициативите на БНТ,  осъществени по нейна идея, както и за личният си професионален опит в телевизията от първите и стъпки до днес.

По време на стажът, имахме честта и удоволствието да се срещнем с някои забележителни личности от академичното общество. Срещата с проф. Боряна Христова се състоя в сградата на Съюза на българските журналисти,  а темата на лекцията беше „Мениджмънт в културата”. Професор Боряна Христова е дългогодишен директор на Националната библиотека, специалист по ръкописно писмено наследство, с особено задълбочени познания и интереси в областта на апокрифното писмо и забраненото познание.  Професор Боряна Христова е една от 14-те личности в света, включена в комисията по проекта на ЮНЕСКО „Паметта на света”- програма, която има за цел да определи и да запази световното писмено наследство. Това беше една безценна среща,  с една магнетична дама, която не просто ни преподаваше. Тя неусетно ни предаде своята любов към театъра, изкуството, културата и естествената духовна потребност от книгите. Разделихме се с мисълта и идеята за библиотеката като новата модерна социална институция на бъдещето, където всички бихме прекарвали повече и по-приятно времето си заедно.

Последвалите срещи бяха не по-малко вълнуващи. Някога в миналото резиденция на Тодор Живков, днес внушителната сграда на Националния исторически музей ни посрещна за събеседванията ни  с проф. Николай Овчаров и с проф. Божидар Димитров. Лекциите бяха на тема „Медии и изграждане на обществена подкрепа” и „Митологизиране на научни и исторически реалности” – актуални теми с широк отзвук и продължение в предстоящите ни срещи в университета.

Безценен опит и уроци по Пи АР научихме от Ани Алашка – ръководител „Връзки с обществеността” на Българска стопанска камара – институция, която ежегодно посреща стажанти и им дава възможност за първите стъпки в истинска работна среда. Тук също с пълна сила важи максимата: „От всяко дърво свирка не става”, казва с усмивка Ани Алашка.

И веднага се сещам за Пи Ар екипа на президента – млади хора, около 30-те, с целия нужен опит и академична подплатеност, отдаденост, ентусиазъм и вяра в моралните устои на институцията. Докато ги слушах, си мислех – чест прави на президента, че е избрал тези млади хора да работят в най-висшия държавен орган на страната ни. Можеш да научиш много за една личност, по решенията които взема и по хората, на които се доверява. Да умееш да четеш между редовете е способност или дарба в различна степен, но те държи винаги едни гърди напред.

Да влезеш зад кулисите и да се потопиш в работната среда на тези няколко най-големи държавни институции, да вдишаш въздуха и прахта от другата страна на завесата,  да усетиш вдъхновението и мотивацията на хората, които движат държавните машини ежедневно – това е уникално изживяване, безценен опит и равносметка.  Понякога възникват въпроси, друг път просто оставаш замислен над това, колко много труд и безсънни нощи стои зад малките наглед ситуации и случки, които наблюдаваме в медиите, в живота, всеки ден. Всеки ден ние сме участници, зрители, пасивни или активни наблюдатели в един перфектно организиран сценарий на личности, институции, организации, единомислещи или опозиционни. Всичко е като на игра и не съвсем. Всичко е борба и не съвсем. Моралът е важен и не винаги. Доколко и дали?! Искахме да проверим от близо. Имахме този шанс. Срещнахме ги.

И нека не забравяме, че някога всички са били като нас днес и са тръгнали от тук – от университета. Затова с радост споделям за нашата среща във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет, където ни посрещна проф. Христо Кафтанджиев, ръководител на Катедрата по масови комуникации, доктор на филолгическите науки. По време на неговата лекция за пореден път се сблъскахме лице в лице с архитипите в комуникацията. Разглеждахме с учебна цел различни рекламни спотове и може би всеки от нас видя под лупа и себе си, давайки си сметка че всички сме подвластни на емоциите, независимо дали лично режисираме сценария или сме консуматори.

Днес, аз зная, че най-силната и успешна реклама е тази, в която виждаш, чуваш, срещаш най-искрените, дори потискани човешки емоции. Това е подсъзнателното, вътрешното убеждение и вяра, че виждаш себе си. В Себе си-там няма грешка или манипулация. Когато Аз-ът се припознае, то мисията е изпълнена. И няма нищо лошо в това.

Ето толкова много възможности за размисли, уроци, търсения и намирания  имаше за всички нас, които бяхме част от стажантската програма на Варненски свободен университет „Черноризец Храбър”. Днес сме студентите от магистърски програми „Реклама и връзки с обществеността в управлението на бизнеса” и „Маркетинг и връзки с обществеността в образованието, науката и културата“.

Някои от нас са намерили своят професионален път,  други може би ще направят остър завой, но смисълът е в намирането на точното място на всеки, в откриването на вдъхновителите и менторите по пътя. Път, който води до щракването на правилната ключалка, която ще отвори точно твоята врата.

Ако трябваше да разкажа всичко това с две изречения, щях просто да цитирам Антоан дьо Сент-Екзюпери:

„Ако искаш да построиш кораб, не започвай да караш хората да събират дъски, да разпределяш работата и да даваш заповеди. Вместо това ги научи да копнеят за огромното и безкрайно море.”

И ние вече сме там!

 

Мариана Петрова,

студентка в Магистърска програма „Реклама и връзки с обществеността в управлението на бизнеса“

Posted in новини.